-->

8 Perniagaan Yang Gagal Sebelum Berjaya


Kebanyakan ahli perniagaan yang terkenal di seluruh dunia pada masa kini memulakan bisnes mereka dengan susah.

Henry Ford

1. Henry Ford: 

Walaupun pada hari ini Ford terkenal dengan salah satu barisan inovatif bagi pemasangan dan kereta buatan Amerika. Ia bukanlah satu kejayaan yang datang dengan mudah.
Beliau telah gagal sebanyak 5 kali sebelum dia memiliki Syarikat Ford Motor.



Macy's Store

2. R. H. Macy: 

Ramai orang yang tahu Macy adalah satu kedai yang besar menjual pelbagai barang di US. Beliau gagal sebanyak 7 kali sebelum menjadi syarikat yang besar di Bandar New York.








3. F. W. Woolworth: 

Woolworth adalah satu pasaraya besar yang berada di US, tidak ramai yang tahu akan nama ini kecuali di US. Sebelum dia memulakan bisnes sendiri, dia bekerja di sebuah
kedai yang menjual barang kering. Boss kepada woolworth melarang dia berinteraksi dengan pelanggan atas alasan dia lembap.





4. Soichiro Honda: 

Honda salah satu multi-bilion dollar bisnes yang bermula dengan beberapa siri kegagalan sebelum berjaya. Beliau ditolak oleh Toyota Motor Corporation semasa interview bagi jawatan jurutera dan menganggur beberapa lama. 
Beliau mula membuat skuter sendiri di rumah, dan didorong oleh jiran-jiran beliau, akhirnya memulakan perniagaan sendiri.








5. Akio Morita: 

Anda mungkin tidak pernah mendengar daripada Morita tetapi anda pasti mendengar tentang syarikatnya, Sony. Produk pertama Sony adalah periuk nasi yang malangnya tidak masak dengan betul seakan-akan hangus.

Jualan periuk nasi tersebut kurang daripada 100 unit. Cabaran ini tidak menghalang Morita dan rakan-rakannya, kerana mereka ditolak ke hadapan untuk mewujudkan sebuah syarikat bernilai berbilion dolar.








6. Bill Gates: 

Gates tidak kelihatan seperti golongan untuk orang yang berjaya selepas tercicir daripada Universiti Harvard. Traf-O-Data yang gagal adalah perniagaan pertama bersama temannya Paul Allen. Walaupun idea awal ini tidak berfungsi, ia bukan penghalang bagi Gates yang kemudiannya mewujudkan empayar global iaitu Microsoft.




7. Harland David Sanders: 

Mungkin lebih dikenali sebagai Kolonel Sanders kemasyhuran Kentucky Fried Chicken, Sanders mempunyai masa yang sukar menjual ayam pada mulanya. Malah, resipi ayam rahsianya terkenal ditolak 1,009 kali sebelum restoran menerimanya.






8. Walt Disney: 

Hari ini Disney menjana berbilion-bilion dolar dari hasil barang dagangan, filem dan taman tema di seluruh dunia, tetapi Walt Disney sendiri mempunyai sedikit permulaan yang susah. Beliau dipecat oleh editor akhbar kerana, "dia tidak mempunyai imaginasi dan tidak mempunyai idea-idea yang baik."

Selepas itu, Disney memulakan beberapa perniagaan yang tidak bertahan terlalu lama dan berakhir dengan kebankrapan dan kegagalan. Dia tetap mencuba beberapa kali untuk menaikkan nama dan akhirnya menjumpai resipi untuk kejayaan perniagaannya.




Share
Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami disini.

LATEST ARTICLES