-->

Kenapa Steve Jobs Tidak Memberi Anak-anaknya Menggunakan iPad

Jika anda termasuk dalam golongan Gen-Y seperti kami, kemungkinan anda telah memberikan banyak pemikiran tentang bagaimana anda akan membesarkan anak-anak anda sendiri di zaman ini (dengan andaian anda belum mempunyai anak-anak lagi). 



Apatah lagi dengan teknologi, begitu banyak telah berubah sejak masa kanak-kanak dalam 90-an. Berikut ini salah satu soalan: 

"Adakah anda memperkenalkan keajaiban / heroin teknologi iaitu iPod dan iPad untuk anak-anak anda?"

Bagi Steve Jobs, tidak sama sekali untuk kebaikkan mereka.
Dalam sebuah artikel Sunday, New York Times wartawan Nick Bilton bertanya kepada Jobs, "Jadi anak-anak anda mesti suka iPad?"

Steve Jobs hanya menjawab:
"Mereka tidak menggunakannya. Kami menghadkan beberapa teknologi anak-anak kami untuk digunakan di rumah. "




Terutamanya di Lembah Silikon, sebenarnya ada kecenderungan eksekutif teknologi dan jurutera yang melindungi anak-anak mereka daripada teknologi. Mereka juga menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah bukan teknologi seperti Sekolah Waldorf di Los Altos, di mana komputer tidak didapati di mana-mana kerana mereka hanya memberi tumpuan kepada tangan-pembelajaran.

Ada ungkapan yang telah diketengahkan dalam The Times oleh Chris Anderson, Ketua Pegawai Eksekutif Robotik 3D dan bapa kepada lima orang anak. Beliau menjelaskan apa yang mendorong mereka yang bekerja dalam teknologi untuk menjaga dari anak-anak mereka.

"Anak-anak saya menuduh saya dan isteri saya menjadi fasis dan terlalu mengambil berat tentang teknologi, dan mereka mengatakan bahawa tidak seorang pun daripada rakan-rakan mereka mempunyai peraturan yang sama ... Ini kerana kami telah melihat bahaya teknologi secara langsung. Saya telah melihat dalam diri saya, saya tidak mahu melihat yang berlaku kepada anak-anak saya. "

Jika kita ketagih menggunakan iPhone dan beberapa teknologi lain yang sama, kita mungkin tidak dapat menyediakan anak-anak untuk kehidupan yang lengkap, kehidupan cacat tanpa imaginasi, kreativiti dan persoalan (daya pemikiran) apabila kita menghubungkan mereka ke teknologi pada usia yang muda. 

Kami adalah generasi yang terakhir untuk bermain di luar kerana kita tidak mempunyai telefon pintar dan komputer riba. Kami belajar dari pergerakan, latihan berinteraksi, dan kami diajar mencari maklumat melalui buku-buku dan pergaulan dengan orang lain yang berbeza dengan masa kini dengan pencarian di Google.



Belajar dengan cara yang berbeza telah membantu kami menjadi lebih individu yang lebih baik. Jadi, adakah kita harus lebih bimbang bahawa kita menghalang anak-anak kita dari untuk Facebook dan bermain "Candy Crush" sepanjang hari? kalau kita tidak, jangan beri mereka telefon pintar, atau kita lebih bimbang akan cara hidup sihat mereka dan cara berdikari, kalau kita tidak, jangan beri mereka telefon pintar
Steve Jobs telah mendidik anak-anaknya dengan betul bagi saya.


Jadi, apabila anda berfikir tentang bagaimana anda akan membesarkan anak-anak anda nanti, anda mungkin mahu (sangat) mempertimbangkan untuk tidak memberi mereka apa sahaja teknologi sementara mereka membesar. 


Bermain di luar bersama mereka dan mengelilingi mereka dengan alam semula jadi; mereka mungkin membenci kamu, tetapi mereka benar-benar berterima kasih untuk itu nanti, kerana saya berani cakap berapa ramai yang fikir akan tentang ini.

Artikel ini telah ditulis oleh SarahLesnar  di NextShark.com dan di translate semula oleh admin.

Bagi admin, semua benda ada pros and cons, tengok cara penggunaan teknologi tersebut.






Share
Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami disini.

LATEST ARTICLES