-->

Orang kita gaji RM2.6juta

Suka sangat dengan duit. Terus rasa nal baca. Puii.


Kita diajar untuk bersyukur dengan apa yang ada, itu bagus. Kita juga diajar untuk bekerja keras. Tetapi kenapa kita malas? Adakah disebabkan kita selesa?
Sampai satu tahap kita dilabel pemalas. Memang betul pun, orang kita ni rajin tak kena tempat. Rajin komen sahaja, rajin bash orang, rajin cari salah orang. Bekerja makan gaji bulan2 siap buat personal loan belagak kaya.

Orang bangla ni dah la merantau, kerja gaji sebulan RM1200 siap bagi duit lagi kat kampung. Kerja dari pagi sampai petang setiap bulan. Tambah lagi duit part time potong rumput rm400-1000/bulan. (Yeke dapat rm1000? Mindset orang kita yang malas fikir, asyik yeke yeke)

#Sombong
Orang kita sombong, kerja keras sikit, bawah panas malu. Rasa macam keji sangat. Jual maruah jual harta pusaka tak malu? Angan angan boleh jadi kenyataan kalau usaha dan doa berterusan. Kalau yeke yeke baik tak payah pergi sekolah.

#Senang
Nak duit dengan cara senang, kalau boleh baring je dapat duit. Memang ada pun, tetapi itu pun kene ada usaha juga. Bukan terus baring. On pc start trading pastu baring. Bukan on pc tengok movie je.

#Degree
Ada degree tetapi 8 tahun menganggur? Orang yg xde degree kerja dari habes sekolah dah beli rumah dan beli kereta.
8 tahun menganggur just ada telur dgn hutang PTPTN je la. Jangan terlalu harapkan degree untuk cari kerja best2.


#SetupBiznes
Ingat nak meniaga la, tapi saya takde modal.Pastu duduk fikir macam mana nak buat loan untuk bisnes. Loan loan loan. Dah la ptptpn x bayar nak tambah hutang lagi. Pergi la cari cara lain untuk dapatkan modal.

Saja nak mengingatkan diri kita yang masih lemah & mundur, x layak pandang KLCC kalau x reti nak fikir & usaha tinggi menara tu.





Share
Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami disini.

LATEST ARTICLES